سنگر دفاع از آرمانها

سنگر دفاع از آرمانها
لایحمل هذا العلم الا اهل البصر والصبر 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سنگر دفاع ازآرمانها و آدرس sangaredaa.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 اصول یكصد و پنجاه و دوم تا یكصد و پنجاه و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به سیاست خارجی كشور پرداخته اند كه بر اساس آموزه های اسلام، مبتنی بر صدور انقلاب اسلامی ایران هستند. در این میان اصل یكصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی كاملا به این مقوله اشاره دارد و اصل یكصد و پنجاه و دوم نیز گریزی به این مفهوم زده است. آنچه كه برای ما در این بحث مهم است و درباره آن بحث خواهیم كرد، اصل یكصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی می باشد.
در این اصل می خوانیم « جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در كل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال و آزادی و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد. بنابراین در عین خودداری كامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت های دیگر از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستكبرین در هر نقطه از جهان حمایت می كند.»(1)
این اصل به طور آشكار نظام حاكم بر جهان را به چالش كشانده است، و قدرت های عمده و اصلی نظام بین الملل را وادار به واكنش نسبت به جمهوری اسلامی ایران كرده است، چنان كه اكثریت قریب به اتفاق پژوهش گران مسائل جهان اسلام عقیده دارند كه انقلاب اسلامی ایران، بزرگ ترین محرك جنبش های سیاسی اسلامی بوده است. در این میان، مردم  كشور هایی مانند لبنان، عراق، تونس، فلسطین، سوریه، بحرین، یمن، لیبی، مصر و... كاملا تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران بوده اند و ما امروز پس از سه دهه شاهد به ثمر نشستن ارزش های انقلابی مدنظر انقلاب اسلامی ایران در كشورهای منطقه بر علیه مستكبرین هستیم.
اصل یكصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی، هدف از نشر و ایده انقلابی و اسلامی خود را به طور روشن بیان می كند و نیز عزم خود را در تحقق آن بیان می دارد. این اصل نظام اسلامی را مقید به حمایت از ملل مبارز و محروم می كند، در عین حال عدم چشم داشت به سرزمین و حاكمیت آن ها در ازای این حاكمیت را یادآور می شود. از مفاهیم اصلی كه در این اصل آمده است می توان به مفهوم سعادت، استقلال و آزادی اشاره كرد كه در ذیل به آنها اشاره می شود.
سعادت
یكی از مفاهیمی كه در این اصل به آن اشاره شده است مفهوم سعادت می باشد. جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در كل جامعه بشری را آرمان خود می داند لذا بدیهی است كه به دنبال راه هایی برای انتقال مفاهیم اسلامی كه زمینه ساز سعادت انسان است باشد. حضرت امام به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و یكی از بیدارگران معاصر كاملا به این نكته واقف بودند كه تاكید رژیم پهلوی به مادی گرایی در راستای ارزش های غربی و فراموشی مباحث معنوی و روحی و غرق شدن انسانها صرفا در مادیات، نتیجه ای جز تباهی و بدبختی نخواهد داشت لذا امام با شناخت دقیق از اسلام، راه تازه ای را پیش روی مردم مسلمان نهادند تا سعادت آنها را در پی داشته باشد، كه آن راه اسلام بود. در این زمینه می توان به آیه 9 سوره مباركه شمس اشاره كرد كه می فرماید: « سعادت و رستگارى براى كسى است كه جان خود را از پلیدى تطهیر كند و بدبخت كسى است كه به ناپاكى بگراید. »  در همین رابطه، استاد مطهرى مى گویند: پیغمبران الهى آمده اند كه به ما راه زندگى و درِ ورودى زندگى و خوش بختى را نشان دهند. آمده اند به بشر بفهمانند بدى، بدكارى، هوسبازى، دروغ، خیانت، منفعت پرستى، كینه توزى و خود پرستى، راه ورودى زندگى و طریق رسیدن به سعادت و آرامش و رضایت خاطر نیست.درِوازه ورودى زندگى و خوش بختى، نیكى و نیكوكارى، راستى و درستى و استحكام اخلاقى و خیرخواهى و مهربانى است. تنها ایمان و اعتقاد به معنویات و سپس نیكوكارى بر اساس آن اعتقادات مقدس است كه قلب را آرام و رضایت خاطر را تأمین مى كند و سعادت را میسر مى سازد.(2)
با توجه به اشاره ای كه به مفهوم سعادت در اسلام شد می توان به این نتیجه رسید كه اسلام تنها راه سعادت انسان است و ایران نیز به عنوان داعیه دار اسلام انقلابی، با توجه به جنبش های اسلامی اخیر توانسته ارزش های مدنظر اسلام و امام را انتقال دهد. لذا می توان گفت سعادتی كه مدنظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است كاملا منطبق با آموزه های اسلامی است.
استقلال و‌ آزادی
در ادامه به مفاهیم استقلال و آزادی كه در اصل یكصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده اشاره خواهیم كرد. این اصل، استقلال و‌ آزادی و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می داند، بنابراین در عین خودداری كامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملت های دیگر، از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستكبرین در هر نقطه از جهان حمایت می كند. حضرت امام خمینی در زمینه منبع صدور اسلام انقلابی كه كشور ایران می باشد و لزوم توجه به حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران می فرمایند: «اگر این جمهوری اسلامی از بین برود اسلام آنچنان منزوی خواهد شد كه تا آخر ابد، مگر در زمان حضور حضرت، نتواند سرش را بلند كند.» از این سخن امام می توان این گونه برداشت كرد كه استقلال ممالك اسلامی عنصر اصلی حفظ ارزش های اسلامی در دنیای معاصر است.  نظر حضرت امام درباره آزادی این است كه «مـا بـراى حـیـات زیـر سـلطـه غـیـر، ارزش قـائل نـیـسـتـیـم، مـا ارزش حـیـات را بـه آزادى و استقلال مى دانیم. دستورات مذهبى را كه مترقى ترین دستورات است، راه ما را معین فرموده است. مـا بـا آن دسـتـورات و تـحـت رهـبرى بزرگ مرد دنیا محمد، با تمام قدرت هائى كه بخواهند تـجـاوز كـنـنـد بـه مـمـلكـت مـا مـبـارزه خـواهـیـم كـرد. امـروز مـثـل روزهـاى سـابق نیست كه یك نفر بر یك امت سلطه داشته باشد و این یك نفر هم دست نشانده اجانب باشد و بخواهند به مملكت ما با دست او خیانت و تجاوز كند.»(3) همچنین ایشان می فرمایند ما الا ن آزاد هستیم، آزادى یك نعمت بزرگ الهى است. یا در این موقع كه آزاد هستیم، ببینیم كه از ایـن آزادى آیـا سوءاستفاده مى كنیم یا استفاده مشروع؟ آزادى یك امانت الهى است كه خداوند نصیب مـا كـرد، آیـا این امانتى كه خداى تبارك و تعالى به ما داد و ما را آزاد كرد، با این آزادى چه مى كنیم؟ آیـا آزادى را صـرف صلاح ملّت و اسلام مى كنیم ؟ یا آزادى را صرف جهاتى كه برخلاف مسیر نهضت و برخلاف رضاى خداست ؟ اگر ما آزادى را در مسیر خودش براى صلاح مـلّت ، بـراى صـلاح اسلام ، در خدمت كشور، از این آزادى استفاده كردیم ، از امتحان درست بیرون آمـده ایم.(4)
با توجه به بیانات امام در باب آزادی و نیز اشاره به این مفهوم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، (كه در بحث مورد اشاره ما در مورد سیاست خارجی ایران و مبحث صدور ارزش های والای انقلاب اسلامی می باشد) لذا باید توجه داشت كه یك ملت باید به یك حدی از تفكر برسد تا بتواند با آزادی، ارزش های اصلی خود را مشخص كند و در پناه این ارزش ها به سعادتی كه مدنظر اسلام است دست یابد. حركتی كه بیش از سی سال پیش توسط مردم مسلمان ایران با رهبری اندیشمندانه امام خمینی آغاز شده است و با رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری ادامه دارد توانسته تاكنون جریان های ضد استبدادی زیادی را در مناطق مختلف جهان به وجود بیاورد و مفاهیم استقلال و آزادی اسلامی را در مناطق مسلمان جهان طنین انداز كند.
 
منابع
1- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 154
2- http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/1548
3-  صـحـیـفه نور ، ج 5 ، ص 114 ، پیام خطاب به سفیر شوروى در ایران ، 7 / 12 / 57 .
4- صـحـیـفـه نـور ، ج 7 ، ص 42 ـ 43 ، بـیـانـات در جـمـع پرسنل نیروى دریایى بندر عباس ، 11 / 3 / 58 .
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, ] [ 23:47 ] [ قربان طیبی راد ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

" ن والقلم و ما یسطرون " بسم الله و بالله و صلّ الله علی محمّد و علی اله الطاهرین با سلام به روح امام خمینی (ره) معمار انقلاب اسلامی و بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران ... سلام به رهبرفرزانه انقلاب امام خامنه ای (مدّ ظله العالی) و درود به ارواح شهیدان که " شمع محفل بشریتند" ، آنان که برای یاری دین خدا و دفاع از انقلاب اسلامی قد علم کردند و شهد شهادت نوشیدند ... . با توجه به اینکه " جنگ ما ، جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا خاتم زندگی وجود دارد و به تعبیر رهبر معظم "روزی خواهد شد که خاطرات شهدا دوای آلام جوانان ما باشد " وازطرفی " سیاست ما عین دیانت ماست " و " امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن می باشد ." توفیق حاصل شد تا در این عرصه نیز بر اساس محورهاو موضوعات زیر فعالیتی دیگر را آغاز نموده و ادای دینی کرده باشم . به امید عنایت وهدایت الهی و توجهات امام عصر (عجّل) و همراهی شما خوبان که به ما سر می زنید و با ارائه نظرات خویش استمرار بخش راهمان خواهید بود . انشاء الله
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 128
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



سایت سیاسی فرهنگی مرصاد20
.WFeedTitle{font-family:tahoma;font-size:0pt;color:#003399;text-decoration:none;font-weight:600}.WFeedTitle:hover{color:#ff4400;}.WFeed{font-family:tahoma;font-size:8pt;color:#003399;text-decoration:none;}.WFeed:hover{color:#ff4400;};
استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


فونت زيبا ساز
گل سرخ
jange narm(www.jnarm.blogfa.com)

مقر افسران جنگ سايبري خراسان شمالي

مقرموعود
سنگر جنگ هاي سايبري (NALENDAR)
sirat.ir" >بصیرت سایبری وب گاه یک افسر جوان جبهه جنگ نرم

  مقر افسران جنگ سایبری


 گروه سایبرے مهندس میرزابیگی

 جنبش مصاف

عشق فقط یک کلام


<-- start logo cod off http://sezaranti666.blogfa.com/ -->

مبارزه با شيطان پرستي

<--finish logo cod off http://sezaranti666.blogfa.com/ --> /

مصاف با شيطان; border=

<-- start logo cod off http://sezaranti666.blogfa.com/ -->

مبارزه با شيطان پرستي

<--finish logo cod off http://sezaranti666.blogfa.com/ -->
.::عصر یقین::.
وبلاگ تحليلي خبري بصيرت 1389
//*start of ashoora.ir amaliat*
داغ کن - کلوب دات کام
سوالات شیعیان از اهل سنت
پايگاه تخصصي حجاب آنلاين گالری تصاویر سوسا وب تولز JSON-RSS RSS service URL:http://api.khabarfarsi.net/api/news/top/1?tid=*&output=rss JSON service URL:http://api.khabarfarsi.net/api/news/top/1?tid=*&output=json

تبادل لینک

خرید بک لینک